Provoz linky 23 byl slavnostně zahájen v sobotu 25. března 2017 na smyčce Královka. Za dva roky provozu se linka stala součástí systému Pražské integrované dopravy a využívá ji stále více cestujících, jak o tom svědčí slova technického ředitele Dopravního podniku hlavního města Prahy Jana Šurovského: „Z provozního hlediska se prokázalo, že zvolená trasa je vhodná. To je nejvíce zřejmé o víkendech v letní sezóně, kdy jsou spoje posilující linku 22 v centrálním úseku její trasy velmi vytíženy. Linka je mimo jiné hojně využívána zahraničními turisty, neboť spojuje lokalitu s velkým množstvím hotelových kapacit s atraktivními cíli Malé Strany a Pražského hradu.“
Od soboty 9. března 2019 linka 23 nejezdí na svou stálou konečnou na Zvonařce, ale je prodloužena až na Čechovo náměstí, a tak ji mohou využívat také cestující z oblasti Vršovic. Tato změna bude v platnosti až do poloviny července letošního roku, dokdy bude přerušen tramvajový provoz na Vinohradské ulici. Zároveň došlo ke zkrácení intervalu na 15 až 16 minut v pracovních dnech.
Letní víkendový provoz (interval 15 minut) byl v letošním roce zahájen již 9. března. Další změna na lince 23 je plánována od pátku 19. dubna 2019, kdy linka nebude ve směru do centra obsluhovat zastávku Pohořelec, ale pojede přes nově zřízenou zastávku Myslbekova v ulici Hládkov.
V nevýlukovém stavu jezdí linka 23 v intervalu 30 minut v pracovních dnech, o letních víkendech až do 17. listopadu má interval 15 minut a v zimě jsou rozestupy mezi spoji stejné jako v pracovní dny, tedy půlhodina. „V pracovní dny je provoz linky zajišťován čtyřmi vlaky, o letních víkendech je vypravováno vlaků šest, v zimě o víkendech stačí tři,“ vysvětluje Šurovský. Od 5. ledna jsou pravidelně dva vlaky vypravovány z vozovny Střešovice, která tak po dlouhých letech opět vypravuje pravidelné vlaky do sítě. Dlouhá léta Střešovice zajišťovaly „pouze“ vypraveních komerčních nostalgických jízd. Zbytek pořadí zajišťuje hloubětínská vozovna.
Zajistit vozy na linku 23 nebylo před dvěma roky nic jednoduchého. Pro laika je provozována běžnými vozy T3, které jsou součástí pražského provozu již od roku 1962, ale populární „té trojky“ procházejí postupnými modernizacemi a staré typy jsou vyřazovány. Na přelomu let 2016 a 2017 se podařilo pro potřeby linky 23 zajistit 4 vozy T3M (evidenční čísla 8013, 8014, 8042 a 8085) a 16 vozů T3SUCS (evidenční čísla 7142+7144, 7205+7282, 7188+7189, 7191+7290 a 7262 /9 vozů z vozovny Hloubětín/ a 7122+7121, 7234+7235 a 7269+7275 a 7174 /7 vozů z vozovny Střešovice/).
Kromě uvedených vozů byly ponechány ještě dva vozy na získání potřebných náhradních dílů a následnou likvidaci. V současné době je k dispozici pro linku 23 také vůz 7001, který byl v době zahájení provozu na generální opravě v hostivařských dílnách.
Následně byla pro provoz zajištěna poslední dvojice historických „té trojek“ 6892 a 6921, která byla téměř sedm let odstavena a prakticky neprovozována. Posledním přírůstkem pro linku bude školní vůz 5520, který po plánované rekonstrukci zřejmě opět dostane číslo 6312, jaké měl v minulosti. „Z výše uvedeného je zřejmé, že vyjma vozu ev. č. 7001 se jednalo o vozy více či méně dožilé a pokud má být provoz linky 23 nadále udržitelný, tak bylo nutné zahájit program generálních oprav vozů T3 a jejich zrychlovačových modifikací,“ vysvětluje omlazovací kůru vozů pro linku 23 Jan Šurovský.
Fandové tramvají se mohou těšit na dvojici unikátních vozů, které se nejpozději v příštím roce objeví na lince 23. „V listopadu rozhodlo představenstvo Dopravního podniku hlavního města Prahy o nákupu dvou skříní vozů T2 z DP měst Liberce a Jablonce nad Nisou za účelem provedení celkové opravy vozů T3SUCS 7174 a 7275 s využitím náhradních skříní unikátních vozů T2,“ vysvětlil technický ředitel a doplnil: „Vozy T2 na lince 23 budou opravdovými unikáty celosvětového významu, protože všechny ostatní „té-dvojky“, včetně naší 6002, jsou již výhradně muzejními vozidly.“
Pokud všechny opravy vozů dobře dopadnou, můžete se těšit na lince 23 na vlak složeny z vozů T2, T3, T3M a T3SUCS. Zbylé dva vlaky budou kombinací vozů různých typů, v prvním případě půjde o T3 (6312) a T3SUCS a ve druhém o T3SU (7001) a T3SUCS. Záloha bude postavena z vozů T3SUCS. „Cesta k optimalizovanému vozovému parku linky 23 nebude snadná, je nutné trvale provádět dvě velké opravy vozů ročně. Pokud se to podaří, lze garantovat bezproblémový provoz nostalgické linky 23 v horizontu dalších 10 let,“ vysvětlil Jan Šurovský.
Na první pohled vypadá linka 23 jako kterákoliv jiná, kterou pravidelně jezdíte za prací nebo zábavou, ale není tomu tak. Pokud všechno dobře dopadne, bude to unikátní přehlídka legendárních „té trojek“, jak prošly pražskými ulicemi. Budou mít i jednu nevýhodu oproti svým mladším kolegyním, nebudou na ní nízkopodlažní vozy, ty se ve větší míře v Praze objevují až s nástupem nového milénia, kdy původním vozům T3 mělo být odzvoněno.
Zdroj: ROPID, Zpravodaj 8/2019