Retrolinka slaví 2 roky. Svezla už téměř 2 miliony cestujících

Souprava T3SUCS 7142+7144 na náměstí Míru

Londýn má své typické patrové autobusy, San Francisco zase historické lanovky. Svého dopravního fenoménu se však dočkala i Praha. Přesně před dvěma lety vyjela poprvé do provozu nostalgická tramvajová linka 23. Ta představuje z evropského hlediska naprostý unikát. Tramvaje, které na ní jezdí, byly zapsány i do Guinessovy knihy rekordů.

Tramvaje Tatra T3 se staly ikonou Prahy

Legendární tramvaje Tatra T3, známé nejen díky svým červeným a šedým plastovým sedačkám, navrhl před 60 lety uznávaný český designér František Kardaus. Svou podobou i technickým řešením předběhly dobu, inspirované byly tramvajemi, které v té době jezdily v Americe. Když moderní vozy poprvé vyjely do provozu, oproti dvounápravovým předválečným tramvajím působily jako zjevení.

Tramvaje T3 se vyráběly přímo v Praze a dodávány byly skoro do celého světa. Vyrobeno bylo neuvěřitelných 14 tisíc vozů, díky čemuž byly zapsány i do Guinessovy knihy rekordů jako nejvíce vyráběný typ tramvaje na světě. Kromě zemí bývalého Sovětského svazu jezdily třeba i ve Východním Německu a dostaly se i do Severní Koreje.

Tramvaje T3 se staly neodmyslitelnou ikonou Prahy. Po desítkách let provozu sice velká část prošla modernizací, několik vozů se však zachovalo v původním provedení. Nadšenci z řad Dopravního podniku hl. m. Prahy a organizace ROPID si tehdy uvědomili turistický potenciál tramvají a zavedli speciální linku, která vozí místní a turisty za krásami města. Praha tak vzdala poctu všem konstruktérům, kteří od padesátých let minulého století v Tatře Smíchov psali dějiny československé i světové tramvajové dopravy.

Souprava vozů 7188+7189 přijíždí do zastávky Karlovo náměstí

Nostalgická linka 23 přepravila téměř dva miliony cestujících

Tramvajová linka 23 dnes slaví druhé narozeniny. Svezla už skoro dva miliony cestujících z celého světa. Pražané si k ní rychle nacházejí cestu, za poslední rok se počet cestujících skoro zdvojnásobil. Její trasa byla vymyšlena tak, aby vedla po turisticky atraktivních lokalitách. Z Vinohrad jezdí do centra města a až na Pražský hrad. Výrazně tak pomáhá odlehčit často přetížené tramvaje na trase 22. Nejde jen o atrakci pro turisty, ale o plnohodnotnou součást Pražské integrované dopravy.

Pro velký zájem ROPID zdvojnásobil počet spojů

V souvislosti se začátkem letní sezony a zvýšeného náporu turistů nechal ROPID na lince zdvojnásobit počet spojů. Retro tramvaje jezdí stejně jako během loňské sezony každých 15 minut. Na lince platí běžné jízdenky na MHD, včetně Lítačky. Její trasa je během výluky tramvají na Vinohradské ulici prodloužená přes Náměstí Míru až do Vršovic na Čechovo náměstí.

Souprava 7122+7121 na dvoře střešovické vozovny

Staré tramvaje budou ještě starší. DPP koupil další historické vozy z Liberce

Dopravní podnik se pro popularizaci linky 23 navíc rozhodl udělat i netypický krok. Staré tramvaje T3 začal postupně rekonstruovat do ještě starší historické podoby, v jaké jezdily v osmdesátých letech minulého století. Vozy dostávají původní nátěr a jsou tak na první pohled lehce odlišitelné od běžných tramvají. Pro linku 23 bylo namluveno i speciální retro hlášení zastávek a vyrobeny historické linkové cedule, se kterými se Pražané setkávali dlouhé roky.

DPP dokonce odkoupil dva unikátní vozy Tatra T2, které jezdily v Liberci. Praha tak bude jediným městem světa, které bude tento typ tramvají provozovat. Po náročné rekonstrukci do historické podoby začnou jezdit jako zajímavé zpestření právě na lince 23. Do ulic Prahy se tento typ vrátí po 55 letech.

Zdroj: TZ Ropid